MBW’s Stat Of The Week is een serie waarin we een enkel datapunt belichten dat de aandacht van de wereldwijde muziekindustrie verdient. Stat Of the Week wordt ondersteund door Cinq Muziekgroepeen technologiegedreven platenlabel, distributie- en rechtenbeheerbedrijf.
YouTube heeft de mijlpaal van 80 miljoen betaalde YouTube Music- en Premium-abonnees wereldwijd.
(YouTube Music is beschikbaar als een zelfstandig abonnementsplatform of gebundeld in een YouTube Premium-abonnement.)
Dat abonneecijfer, waarvan YouTube zegt dat het proeflijsten omvat, markeert een 30 miljoen (of 60%), een stijging ten opzichte van het laatste publiekelijk aangekondigde aantal abonnees voor YouTube Music, namelijk: 50 miljoenslechts 13 maanden geleden.
Het laatste aantal abonnees van YouTube betekent dat het platform sinds september 2021 elke maand ongeveer 2,3 miljoen abonnees heeft toegevoegd.
Elders in de streamingmarkt, rivaal Spotify toegevoegd 7 miljoen netto Premium-abonnees op zijn gebruikersbestand in het derde kwartaal van 2022 (de drie maanden tot eind september), waarmee het totale wereldwijde betalende abonneepubliek op 195 miljoen.
Apple Music heeft ondertussen aangekondigd dat het in juni 2019 de 60 miljoen abonnees had overschreden, maar heeft sindsdien geen bijgewerkt abonnementsnummer bevestigd.
Het nieuws over de groei van het aantal abonnees op YouTube komt slechts twee maanden na de aankondiging van het platform dat het de houders van muziekrechten had betaald USD $6 miljard in de 12 maanden tot eind juni 2022.
Dat uitbetalingscijfer van $ 6 miljard markeert een stijging van $ 2 miljard ten opzichte van de $ 4 miljard bijdrage aan muziekrechthebbenden die YouTube zei te hebben betaald in de periode van vorig jaar (de 12 maanden tot eind juni 2021).
Het is ook het dubbele van het geld dat YouTube zei dat het in het kalenderjaar 2019 aan de muziekindustrie betaalde ($ 3 miljard).
Van dat Meer dan $ 6 miljard uitbetalingscijfer, zo’n 30% (ergens in de buurt van $ 2 miljard) kwam specifiek van door gebruikers gegenereerde inhoud.
In september, toen hij de mijlpaal van $ 6 miljard aankondigde, legde YouTube’s Global Head of Music Lyor Cohen de groei van het platform vast op wat hij de ‘tweelingmotor van advertenties en abonnementen’ noemde.
In een nieuwe blogpost die op woensdag (9 november) werd gepubliceerd om het nieuwe aantal abonnees aan te kondigen, herhaalde Cohen het eerder genoemde doel van het platform om “de nummer 1 inbrenger van inkomsten voor de muziekindustrie te worden”.
Elders in de blogpost noemde Cohen de nieuwe abonneenummers “een monumentaal moment voor muziek op YouTube” en zei dat de “tweelingmotor van inkomsten – abonnementen en advertenties – de echte deal is”.
“We stoppen hier niet. We hebben veel te doen en kijken ernaar uit om meer groei en bijdragen aan de muziekindustrie te stimuleren.”
Lyor Cohen, YouTube
Lyor Cohen, Global Head of Music, YouTube, zei: “Ik ben zo trots en nederig om te vertellen dat we meer dan 80 miljoen abonnees hebben bereikt op YouTube Music en Premium.
“Samen met onze partners in de muziekindustrie hebben we hard gewerkt om van YouTube de beste plek te maken voor elke fan en elke artiest, en het nieuws van vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in die reis. We stoppen hier niet. We hebben veel te doen en kijken ernaar uit om meer groei en bijdragen aan de muziekindustrie te stimuleren.
Adam Smith, VP Product, YouTube, voegt toe: “Het overtreffen van 80 miljoen Premium- en Muziek-abonnees is een viering van onze trouwe gebruikers die elke dag naar YouTube komen om in contact te komen met hun favoriete artiesten, makers en inhoud.
“We hebben hard gewerkt om een ervaring op te bouwen waarbij mensen op de eerste plaats komen, en we zullen doorgaan met het bieden van de beste, ononderbroken ervaring op heel YouTube, zelfs onderweg. Een grote dank aan onze 80 miljoen abonnees (en groeiend)!”
“Door onze sterke samenwerking blijven Universal Music en YouTube samenwerken aan innovatieve initiatieven, functies en diensten die niet alleen gunstig zijn voor artiesten, labels en het YouTube-platform, maar ook voor muziekfans over de hele wereld.”
Sir Lucian Grainge, Universal Music Group
In een reactie op de nieuwe mijlpaal van YouTube Music zegt Sir Lucian Grainge, voorzitter en CEO, Universal Music Group: “Door onze sterke samenwerking blijven Universal Music en YouTube samenwerken aan innovatieve initiatieven, functies en services die niet alleen gunstig zijn voor artiesten, labels en YouTube’s. platform, maar ook voor muziekliefhebbers over de hele wereld.
“Susan en haar team hebben deze belangrijke mijlpaal bereikt door een boeiende en unieke muziekservice te creëren die het aantal abonnees snel laat groeien en aanzienlijk bijdraagt aan de levendigheid van het muziekecosysteem.
“We hopen in de toekomst nog veel meer succesvolle en zinvolle campagnes te kunnen blijven voeren met YouTube.”
Jiwon Park, HYBE
Jiwon Park, CEO van HYBE, zei: “Gefeliciteerd YouTube met het bereiken van maar liefst 80 miljoen muziek- en premium-abonnees. Dankzij onze samenwerking met YouTube hebben artiesten onder HYBE-labels fans een plek van vreugde en comfort kunnen bieden, vooral tijdens de pandemie, door middel van muziek en een breed scala aan inhoud. We hopen in de toekomst nog veel meer succesvolle en zinvolle campagnes met YouTube te kunnen blijven uitvoeren.”
“In een omgeving waar er nog een lange startbaan is voor groei in de industrie, is het opwindend om te zien dat YouTube Music deze belangrijke mijlpalen bereikt.”
Oana Ruxandra, Warner Music Group
Oana Ruxandra, EVP en Chief Digital Officer, Warner Music Group, zei: “In een omgeving waar er nog een lange startbaan is voor groei in de industrie, is het opwindend om te zien dat YouTube Music deze belangrijke mijlpalen bereikt.
“Samen kunnen we de stemmen van artiesten blijven verdedigen en ongelooflijke muziekervaringen brengen aan fans over de hele wereld.”
“YouTube heeft laten zien dat ze zich inzetten om samen te werken met de muziekindustrie en de inkomsten voor alle rechthebbenden en artiesten te laten groeien.”
Jeremy Sirota, Merlijn
Jeremy Sirota, CEO van Merlin, zei: “Gefeliciteerd aan onze partner YouTube met het bereiken van deze opmerkelijke mijlpaal. YouTube heeft laten zien dat ze zich inzetten voor samenwerking met de muziekindustrie en voor groeiende inkomsten voor alle rechthebbenden en artiesten.
“Merlin is er trots op de muziek van onze leden – onafhankelijke platenlabels en distributeurs uit alle hoeken van de wereld – naar dit levendige en groeiende platform te brengen.
“We feliciteren het YouTube-team met het bereiken van deze belangrijke mijlpaal en kijken uit naar de verdere groei van ons partnerschap.”
Beth Matthews, ASCAP
Beth Matthews, CEO, ASCAP: “Het enorme succes van YouTube’s abonnementsactiviteiten creëert nieuwe mogelijkheden voor ASCAP’s songwriter, componist en muziekuitgeversleden om hun muziek te delen met fans over de hele wereld.
“We feliciteren het YouTube-team met het bereiken van deze belangrijke mijlpaal en kijken uit naar de verdere groei van ons partnerschap.
“Elton en ik zijn enorm trots op onze samenwerking met YouTube. Het is een robuuste en boeiende plek voor fans om zijn muziek te ontdekken.”
David Furnish
David Furnish, CEO, Rocket, Office van Sir Elton John en David Furnish, zei: “Elton en ik zijn enorm trots op onze samenwerking met YouTube. Het is een robuuste en boeiende plek voor fans om zijn muziek te ontdekken.
“In 2017 werkten we samen aan een wereldwijde competitie die jonge filmmakers de kans gaf om video’s te maken voor 3 van Eltons meest iconische nummers. De respons was overweldigend en overtrof al onze verwachtingen. Nu zullen die liedjes voor altijd voortleven met prachtige films die hun magie tot leven brengen.
Je kunt de blogpost van Lyor Cohen hieronder volledig lezen:
Vandaag rinkel ik aan de bel: in september 2022 overtrof YouTube wereldwijd 80 miljoen muziek- en premium-abonnees, inclusief proefversies. Dit is een toename van 30 miljoen leden ten opzichte van de 50 miljoen die we vorig jaar hebben aangekondigd, en een monumentaal moment voor muziek op YouTube, onze abonnees en artiesten. Zonder jou hadden we het niet gekund.
Ik wil het hebben over hoe we hier zijn gekomen. Je hebt me het al eerder horen zeggen, en ik zeg het nog een keer: YouTube’s dubbele inkomstenmotor – abonnementen en advertenties – is het echte werk. In september kondigden we een $ 6 miljard omzetbijdrage aan de muziekindustrie, waarvan 30% afkomstig is van door gebruikers gegenereerde inhouden nu hebben we deze mijlpaal van meer dan 80 miljoen bereikt door een abonnementsservice te bouwen met de muziekindustrie die fans op de eerste plaats zet. Hopelijk tonen deze mijlpalen onze toewijding om de nummer 1 inkomstenbron voor de muziekindustrie te worden.
Je vraagt je misschien af hoe we meer dan 80 miljoen abonnees hebben bereikt, gezien de toename van 30 miljoen leden ten opzichte van vorig jaar. Hier is hoe:
- YouTube Premium: YouTube Premium is alles van YouTube en YouTube Music, advertentievrij en beschikbaar om op de achtergrond of offline af te spelen, op je mobiele apparaat of je tv. En nu hebben we het nog verder opgewaardeerd met functies zoals afterparty’s, die exclusieve toegang verlenen tot livestream-inhoud (zoals de persoonlijke première van Adele’s muziekvideo drijvend in een luie rivier die wijn drinkt), plus toegang tot kortingen op de nieuwste hardware en services van Google.
- De ventilatoren op de eerste plaats zetten: YouTube Premium dompelt fans onder in wat ze leuk vinden. En als ze van muziek houden, helpen we ze de diepte in te gaan. We vragen ze video’s te downloaden of lange luistersessies in te voeren via de YouTube Music-app, die de thuisbasis is van meer dan 100 miljoen officiële nummers, plus een uitgebreide catalogus met live-optredens, remixes en diamant-in-de-ruwe deep-cuts. Plus Premium maakt het voor fans nog gemakkelijker om van elk muziekformaat te genieten: lange muziekvideo’s, korte video’s, livestreams, podcasts en meer.
- Betekenisvolle wereldwijde partnerschappen: Wij begrijpen de kracht van samenwerking. Sinds de lancering van YouTube Music en YouTube Premium hebben we partnerschappen opgebouwd met bedrijven als Samsung, providers zoals SoftBank (Japan), Vodafone (Europa) en LG U+ (Korea) en Google-services zoals Google One. Deze partners waren van cruciaal belang om ons te helpen deze mijlpaal van 80 miljoen abonnees te bereiken en zullen ons blijven helpen de muziekervaring voor fans over de hele wereld te verbeteren.
- Testen. Leren. Herhalen. We zijn 7 jaar bezig met het abonnementsspel en we blijven gaandeweg leren. We weten dat het beter kan, en dat verliezen we nooit uit het oog. Het begint altijd met de gebruiker, en we leren waarom ze willen deelnemen aan het feest. Miljarden muziekfans komen elke maand naar YouTube – de kans maakt ons nederig.
YouTube biedt fans de mogelijkheid om muziek te ontdekken, muziek te consumeren en deel te nemen aan muziek, allemaal op ÉÉN plek. En we geloven dat dit ons in onze eigen rijstrook plaatst. Door met jullie samen te blijven werken, kunnen we werken aan onze missie om te worden de beste plek voor elke muziekfan. We zouden niet enthousiaster kunnen zijn om samen met jou en je artiesten aan de toekomst van muziek te bouwen. Nogmaals bedankt dat je ons hebt geholpen deze mijlpaal te bereiken – op naar de volgende!